כל עסק ועוסק משלמים מיסים על הכנסותיהם.
שלושת הגופים אליהם משלמים מיסים בישראל הם:
- מס הכנסה
- ביטוח לאומי
- מע"מ (מס ערך מוסף)
מדריך פתרונות אפקטיביים – להוצאות מוכרות לצורך מס ומע"מ – מנכ"ל נצל את הטבות המס שלך!!!
מה זה בעצם הוצאות מוכרות ולמה חשוב שתכיר את הנושא?
ההכנסה של עסק לתשלום מס היא סך הכנסות העסק בניכוי הוצאותיו שמהוות את רווחי העסק – זו בעצם ההכנסה החייבת לצורך מס.
אך לא כל ההוצאות מוכרות ע"י שרות המיסים כהוצאה לצורך החישוב הזה ולכן חשוב לדעת אילו הוצאות כן נחשבות הוצאות מוכרות כיוון שהן מפחיתות את ההכנסה החייבת ואת תשלומי המיסים שנגזרים ממנה.
חשוב שתכיר את הנושא בעצמך ולא תסמוך רק על רואה החשבון או מנהל החשבונות שלך כיוון שהם לא תמיד יודעים אילו הוצאות אתה מוציא ומה היקפן.
ההגדרה הפשוטה ביותר של הוצאה מוכרת היא כל הוצאה שמשמשת את העסק בייצור ההכנסה שלו.
לעסקים מסוימים הוצאות מסוימות יכולות להיחשב כהוצאות מוכרות בעוד שלאחרים לא, בהתאם לסוג הפעילות של העסק והתחום אליו משתייך, ולכן מומלץ לבחון הוצאות שונות בהתאם לכך.
יש גם הוצאות שנחשבות הוצאות מעורבות שכן חלקן משמש בייצור הכנסה (עסקיות) וחלקן הוצאות פרטיות (כגון רכב, טלפון נייד, נסיעות לחו"ל, מתנות, ביגוד – אלא אם מדובר בביגוד שניתן להשתמש בו רק צרכי עבודה כגון סרבל עבודה, גלימת עו"ד, אשל, כיבודים, וכו'). על מנת שחלק מההוצאה המעורבת יהיה מוכר, נדרש שניתן לבצע הפרדה בין החלק העסקי לחלק הפרטי. במידה שלא ניתן לבצע הפרדה שכזו, כל ההוצאה לא תהיה מוכרת.
נקודה נוספת שחשוב לציין בהקשר זה היא לרשות המיסים קיימת האפשרות לא להכיר בחלק מההוצאות בטענה שהן מופרזות.
ההבדל בין הוצאה שוטפת לבין רכישת רכוש קבוע – הוצאה שוטפת היא הוצאה לצורך התפעול השוטף של העסק (ניתן גם להגדיר כהוצאה לצורך שמירה על הקיים).
רכישת רכוש קבוע נחשבת כהשקעה והיא הוצאה שנועדה לשמש אותנו למשך תקופה ממושכת, למספר שנים לפחות, למשל : ריהוט וציוד משרדי, מחשבים ותוכנות, רכבים, מכשירי חשמל
ההכרה בהוצאה בגין הוצאות אלו תהיה באמצעות מנגנון שנקרא פחת. לכל סוג של רכוש קבוע אחוז פחת משלו. לדוגמא פחת על רהוט משרדי – 6%, על מחשבים ותוכנות – 33%.
בטבלה שלהלן סוגי הוצאות עיקריות ומאפייני ההכרה בהן לצורך מס הכנסה ומע"מ
סוג ההוצאה | אחוז הכרה לצורך מע"מ | האם ההוצאה מוכרת לצורך מס |
אחזקת משרד | 100% | כן |
שכירות משרד | 100% | כן |
משרדיות | 100% | כן |
טלפון | 100% | כן |
חשמל | 100% | כן |
אינטרנט | 100% | כן |
אחזקת מחשבים | 100% | כן |
קניות סחורה | 100% | כן |
אימון עסקי | 100% | כן |
ביקורת חשבונות | 100% | כן |
צילומים והדפסות | 100% | כן |
הובלות ומשלוחים | 100% | כן |
ייעוץ מקצועי | 100% | כן |
משפטיות | 100% | כן |
הנהלת חשבונות | 100% | כן |
השתלמות מקצועית | 100% | כן |
נסיעות במונית | 100% | כן |
ספרות מקצועית | 100% | כן |
פרסום | 100% | כן |
יחסי ציבור | 100% | כן |
אירוח אורח מחו"ל | 100% | כן |
משכורות לעובדים | 0% | כן |
ביטוח לעסק | 0% | כן |
אגרות ורישיונות | 0% | כן |
ארנונה | 0% | כן |
עמלות לבנקים | 0% | כן |
כיבוד לאורחים | 100% | כן |
כיבוד לעובדים | 0% | חלקי – בדרך כלל 80% |
נסיעות לחו"ל | 0% | חלקי – בהתאם לתקנות ולתקרות שנקבעו |
הוצאות רכב | תלוי בסוג ההוצאה | מותנה בזקיפת שווי שימוש |
חניה | בהתאם לשימוש | כן |
טלפון נייד | 67% | מותנה בזקיפת שווי שימוש |
ביגוד מקצועי | תלוי באופי העסק – יוכר רק אם הביגוד משמש רק לצורך העסק ולא ניתן לעשות בו שימוש פרטי | תלוי בסוג העסק |
ארוחות עסקיות – מסעדות ובתי קפה | 0% (אלא אם מדובר על אורח מחו"ל) | לא |
ביטוח בריאות | 0% | לא |
קנסות ודוחות חניה | 0% | לא |
הוצאות פרטיות | 0% | לא |
עבודה מהבית המשמש כמשרד
יש בעלי עסקים המנהלים את עסקם מהבית ולכן חלק מההוצאות של הבית יוכלו להירשם
כהוצאה מוכרת כיוון שחלק מהבית משמש גם כמשרד.
כמובן שכל ההוצאות של עסק רגיל כגון קניות, חומרי גלם, פרסום, נסיעות, ציוד ומיכון משרדי, ספרות מקצועית, אגרות ורישיונות, תוכנות מחשב המשמשות בעסק ועוד.
ניתן להתייחס להוצאות הבאות של הבית כהוצאות מוכרות:
ארנונה, חשמל, הוצאות תקשורת כגון טלפון, ואינטרנט, ועד בית.
נהוג להכיר בהוצאות אלו בגובה החלק היחסי של גודל החדר המשמש כמשרד מסך גודל הבית.
חלופה פשוטה ומקובלת היא הכרה בשיעור של 25% מהוצאות אלו.
הוצאות נוספות שניתן להכיר בהן לפי אותו עקרון של חלק המשרד מתוך הבית : אחזקת המשרד, הוצ' מימון בגין משכנתא לרכישת הבית, הוצאות פחת בגין רכישת ריהוט וציוד.
מדריך זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בו ייעוץ מקצועי או מתן חוות דעת אישית או מקצועית
עוד באותו לנושא:
- התאמה של מערך השכר והתמריצים בחזרה לשגרה – פתרונות אפקטיביים
- ניהולוגיה איתי שילוני, גלעד רבינוביץ ממליץ: אבי פרץ מנכ"ל פתרונות אפקטיביים
- שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים סטיבן קובי ממליצה: חלי ממן, מנכ"ל חלי ממן
- איך להתנהל מול רואה החשבון ושאר יועצים
- שלושת מחסומי הקנייה וכיצד נגרום ללקוחות שלנו לקנות